Loader
Siivooja – kuka hän on?

Siivooja – kuka hän on?

Siivoojia ei usein huomata silloin, kun kaikki on kunnossa. Mutta jos siivoja ei ole käynyt, sen huomaavat kaikki. Siivoojat ovat varsinaisia arjen sankareita, sillä he vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme. He huolehtivat siitä, että metroaseman laiturit ovat puhtaat ja roskattomat, siitä, että junassa on siistiä, siitä, että työpaikalla pöydät ovat puhtaat ja lattiat tahrattomat ja siitä, että kauppakeskuksessa asiointi on miellyttävää, kun käytävät hohtavat puhtaina. Kenties ikääntyneen äitisi luona käy siivooja varmistamassa kodin puhtauden ja viihtyvyyden ja ehkä myös teillä käy siivooja, joka antaa teille mahdollisuuden levähtää, kun heti työpäivän jälkeen ei tarvitse aloittaa siivousta.

 

Perheen/yrityksen jäsen

Sanomme aina työntekijöille työsopimuksen teon yhteydessä, että he itse päättävät omalla käytöksellään, miten heihin suhtaudutaan. Työntekijä voi päättää, onko hän ”vain” siivooja: ei tervehdi, ei hymyile, ei kysele asiakkaan kuulumisia eikä tee ylimääräisiä palveluksia.
Vai onko hän perheen/työyhteisön jäsen: tervehtii, hymyilee, kysyy kuulumisia ja haluaa palvella kaikella mahdollisella tavalla.

Meillä osa siivoojista on päättänyt olla perheen/yrityksen jäseniä. Olen esimerkiksi saanut kuulla asiakkailta jälkeenpäin, että kun siivooja on käynyt siivoamassa asiakkaan iäkkään vanhemman luona, on hän samalla lämmittänyt ruuan, auttanut asiakasta puhdistautumaan, vaatettanut ja jopa vaihtanut vaipat. Lapsiperheiden luona siivoja on huolehtinut myös muista perheen pienistä askareista, kuten esimerkiksi auttanut lapsia pukemaan siivouksensa lomassa. Tämä kaikki puhtaasta palvelualttiudesta, ilman velvoitteita. Siivoojat tuntevat, että näin täydellinen luottamus asiakkaan kanssa syntyy ja heistä tulee todella perheenjäseniä. Moni perhe on rauhallisempi, kun he tietävät, että iäkkään vanhemman luona käy kiireisen kotipalvelun lisäksi joka viikko luotettava siivooja, joka huolehtii vanhemman kodin lisäksi tarvittaessa myös muista akuuteista asioista tai ottaa yhteyttä perheeseen, jos joku asia huolestuttaa.

Moni kotisiivooja kertoo, että kun he lomailevat, on perheellä ollut ikävä siivoojaa. Ikävä on tullut myös yrityksissä työskennelleitä siivoojia. Eräässä asiakasyrityksessämme työntekijät olivat itkeneet onnesta ja halanneet siivojaa, kun hän oli palannut lomalta. Vaikka toinen siivoja oli huolehtinut siivouksesta hyvin, oli vakituiseen siivojaan kehittynyt jo niin vahva ja luottamuksellinen ystävyyssuhde, että häntä todella kaivattiin takaisin työyhteisöön. Mutta kun siivooja on sulkeutuneen oloinen, häntä myös kohdellaan sen mukaan eli häntä ei oteta perheenjäseneksi ja luottamussuhteen on tässä tilanteessa vaikea syntyä.

Kun siivoojasta tulee todella perheen tai työyhteisön jäsen, häntä myös kohdellaan siten. Siivoojat iloitsevat, että on hauskaa ja motivoivaa mennä töihin, kun asiakkaat ottavat avosylin vastaan, heitä kohdellaan arvostavasti ja heidän kanssaan keskustellaan ja jaetaan ehkä huoliakin sekä kysytään mielipiteitä.

Mitä sitten, kun työntekijä päättää olla siivooja? Tähän voi vaikuttaa moni asia, kuten se, että työntekijä on tullut vain väliaikaiseen työpaikkaan, hän voi olla luonteeltaan enemmän sulkeutunut tai hän voi jopa pelätä tuttavallisempaa kommunikointia asiakkaiden kanssa. Vaikka siivooja ei olisikaan päättänyt olla perheen jäsen, hän voi silti tehdä siivoustyön hyvin.

Usein me suomalaiset emme sano mitään, jos kaikki on hyvin, mutta avaamme sanaisen arkkumme, kun jostain pitää valittaa. Sanallinen kiitos tai positiivinen palaute on siis todella arvokasta. Esimerkiksi rappusiivoojat iloitsevat saavansa usein kiitosta työstään, ja tämä he ovatkin kokeneet todella palkitsevana.

 

Kun siivooja palvelee asiakasta todella hyvin, kuinka häntä kiitetään?

Usein kiitokset kerrotaan siivoojalle henkilökohtaisesti, eivätkä ne välttämättä kiiri toimistollemme asti. Olisi kuitenkin todella tärkeää ajoittain antaa positiivista palautetta toimistollekin. Työntekijät ovat kertoneet, että se, että asiakkaan positiivinen palaute menee suoraan myös työnantajan korviin, merkitsee paljon.

Kiitoksen ei aina tarvitse olla kuitenkaan sanallinen. Esimerkiksi eräs asiakas, vanhempi herrasmies, auttaa aina takin siivoojan päälle tämän lähtiessä. Tämä tuntuu siivoojasta todella kohteliaalta ja lämpimältä eleeltä, joka ilmaisee kiitollisuutta ja arvostusta! Ja voi sitä lahjojen määrää jouluna.

 

Siivooja – oletko siivooja vai perheen jäsen? Sinä päätät!